Vilka läroprocesser tar form i friluftslivsundervisningen? Det ville forskaren på Linnéunversitetet Åsa Tugetam ta reda på i sin avhandling Att göra och erfara friluftsliv. Hon har följt två gymnasieklasser över tid, med fokus på den del i undervisningen som är en veckas fjällvandring. Platsens betydelse blir viktig genom att en kontrast till den vardagliga kontexten verkar spela in.
– Att tänja på gränserna för vad som upplevs som möjligt och att möta sig själv utanför den vardagliga kontexten bidrar till lärande och identitetsutveckling. Dessutom blev teoretisk kunskap något annat på plats jämfört med i klassrummet, säger Åsa Tugetam.
När eleverna befann sig på en okänd plats, utan tidigare erfarenhet blev det också nödvändigt att samarbeta med andra elever, visar resultaten från avhandlingen.
– Det jag reagerade på var hur beskrivande och detaljerat eleverna återgav och berättade för mig hur deras nya upplevelser och perspektiv bidragit till deras identitetsutveckling och sociala utveckling och hur erfarenheten gett dem nya perspektiv på vardagen hemma.