Annons:

Hård kritik efter Trafikverkets besked: ”Förslaget är helt oacceptabelt”

Kristdemokraterna och Moderaterna är besvikna på Trafikverkets förslag med att omklassificera Stångådalsbanan från riksangelägenhet till regionalt intresse. Foto: Ossian Mathiasson

Hård kritik efter Trafikverkets besked: ”Förslaget är helt oacceptabelt”

Trafikverkets besked med att omklassificera Stångådalsbanan får Moderaterna och Kristdemokraterna att rikta kritik mot Länsunionen.
”Länsunionen har misslyckats med att skapa stöd för Stångådalsbanan”, säger Pär-Gustav Johansson (M) och Anders Andersson (KD) i ett pressmeddelande.

Annons:

Trafikverket vill omklassa Stångådalsbanan och Tjustbanan från en riksangelägenhet till regionalt intresse och har skickat en remiss till Länsstyrelsen i Kalmar. 

Förslaget upprör Pär-Gustav Johansson, oppositionsråd för Moderaterna, och Anders Andersson, oppositionsråd för Kristdemokraterna. 

”Förslaget är helt oacceptabelt. Det är ju inte bara Stångådalsbanan, utan även Tjustbanan och flera vägar i länet som Trafikverket vill klassa ner. Om det blir verklighet så riskerar Kalmar län att bli isolerat och halka efter ännu mer i utvecklingen. Regionmajoriteten har tongivande partikamrater från länet i både Trafikutskottet och Trafikverkets styrelse. De måste göra allt för att sätta stopp för det här galna förslaget”, säger Pär- Gustav Johansson (M), regionråd med ansvar för frågor om regional utveckling, i ett pressmeddelande. 

"Misslyckats med att förankra satsningar"

Anders Andersson (KD), regionråd med ansvar för frågor om kollektivtrafik, tycker att det är ett mycket dystert besked. 

”Särskilt bekymmersam är Trafikverkets syn på Stångådalsbanan, där det från regionens sida finns planer både på upprustning och pendeltågstrafik. Dessutom köps nya tåg för flera miljarder. Vi från KD och M har länge varnat för att Länsunionen har misslyckats med att förankra satsningar utanför länet. Regionråden för S och C har misslyckats med att få stöd från sina partikamrater i Region Östergötland. Regional trafik över länsgränser måste ha stöd från båda länen. I Trafikverkets bedömning ser vi nu konsekvenserna”, säger Anders Andersson (KD).

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagenskalmar.nu

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt