Lennart Kalderén.
Foto: Pressbild
Lagstiftningen säger att en upphandlande enhet ska dela upp en upphandling om det finns objektiva skäl samt att det inte är möjligt att inskränka upphandlingar för att minska konkurrensen. Att isolera en upphandling till enbart linjetrafik innebär att företagare som arbetar med taxitrafik utesluts, vilket är en klar och tydlig reducering av konkurrensen.
Förvaltningsrätten har t v stoppat genomförande av upphandlingen. Kristdemokraterna och Moderaterna har protesterat mot hanteringen.
*
Förutom partipolitiken måste vi som branschorganisation peka på det snudd på brutala sättet som regionen försöker slå ut en beprövad småföretagarnäring, En grupp företagare som i decennier utfört samhällsuppdrag åt region och kommuner på ett hängivet och effektivt sätt.
Hundratals jobb står på spel p g a regionen enligt uppgift vill undvika alltför många anbud. Vad är detta för näringsfrihet? Vilken företagarpolitik ligger till grund för att region Kalmar inte önskar få in konkurrerande anbud? Kommer regionen att försöka reducera andra kontaktytor med näringslivet i andra branscher där de förtroendevalda upplever att administrationen vid upphandlingar blir för betungande?
*
Som branschorganisation är Svenska Taxiförbundet bestörta över att en skattefinansierad organisation kan ta till detta näringsfientliga "Alexanderhugg". Konkurrens går före byråkrati. Förutom ett stort antal småföretagare är det skolelevers trafiksäkerhet som äventyras.
Region Kalmar har tidigare styrt en upphandling av färdtjänstfordon så att man tvingat fram farliga ombyggnader av bränsletankar som resulterade i att dessa exploderade eller fick skjutas sönder av räddningstjänsten, med stora tråkigheter för entreprenörerna som följd. Det enda rimliga för en region som är beroende av småföretagare är att Region Kalmar tar förvaltningsrättens beslut på allvar och gör om den nuvarande upphandlingen.
Lennart Kalderén
Svenska Taxiförbundet