Annons:

DEBATT: Landsbygden ska utvecklas, inte avveckla(s)

Tillsammans med partikollegan Christopher Dywik, KD, samt moderaterna Pär-Gustav Johansson och Hanne Lindqvist, riktar regionrådet Carl-Wiktor Svensson skarp kritik mot de styrande i Kalmar kommun och i regionen. Foto: Arkivbild

DEBATT: Landsbygden ska utvecklas, inte avveckla(s)

En levande bygd och företag som investerar, expanderar och skapar jobb ska inte motarbetas av regionens kollektivtrafikmodell. De ska stöttas. Den menar författarna av debattartikeln, som riktar skarp kritik mot de styrande i Kalmar kommun och i regionen.

Annons:

Region Kalmar län och Kalmar kommun har drivit igenom en förändring av busslinje 121 som inte bara är felriktad utan direkt skadlig för jobb, företagande och en hel bygds framtid. På kommunens initiativ har regionen beslutat att dra om linjen utan att prata med dem som berörs mest. Så hanterar man inte frågor som rör arbetstillfällen, investeringar och landsbygdsutveckling.

Den bristande dialogen är talande. Varken regionen, kommunen eller de socialdemokrater som styr båda har bemödat sig att ens lyfta luren. När beslut påverkar hundratals människor är det minsta man kan begära att ansvariga faktiskt pratar med dem som drabbas. Här verkar man i stället att köra över dem.

*

Den som drabbas hårdast är Stufvenäs Gästgifveri som är kommunens största hotell sett till omsättning. Företaget har investerat 60 miljoner de senaste åren, öppnat 21 nya rum, dubblat omsättningen och planerar ytterligare investeringar på 35 miljoner. Nu riskerar man att tappa både personal och möjligheten att rekrytera. Att försämra arbetspendlingen till en av kommunens största arbetsplatser är inget annat än att försvåra kompetensförsörjningen i en redan hårt pressad bransch.

Det här är dessutom ett problem som vore enkelt att lösa om viljan fanns. Vi begär bara att förändringen pausas tills en ordentlig konsekvensanalys är gjord och en lösning tagits fram som inkluderar Halltorp, Möre Golfklubb och Stufvenäs. En levande bygd och företag som investerar, expanderar och skapar jobb ska inte motarbetas av regionens kollektivtrafikmodell. De ska stöttas.

*

S, C och V talar gärna om en levande landsbygd. Men man kan inte hylla landsbygden i ord och samtidigt straffa de företag och människor som håller den levande i praktiken. Den här strategin skadar både arbetspendling och besöksnäring och strider dessutom mot regionens egna mål om hållbarhet, besöksnäring och landsbygdsutveckling.

Ansvariga är Socialdemokraterna Peter Wretlund på KLT och kommunstyrelsens ordförande Johan Persson. Det är kommunen som krävt ändringen och den politiska majoriteten har givetvis ett ansvar att följa upp hur det implementeras. KLT, som genomför förändringen, har ett ansvar att stämma av och kontrollera att förändringar inte strider mot regionens målsättningar inom regional utveckling. Resultatet hotar minst tio jobb, försvårar samarbeten med skolor och riskerar både naturturismsatsningar och internationella gästresor.

*

Moderaterna och Kristdemokraterna föreslår en enkel lösning: pausa förändringen och ge KLT i uppdrag att, i dialog med berörda, ta fram en hållbar modell som gynnar tillväxt och inte skapar förlorare. Stufvenäs och hela Halltorpsområdet är viktiga delar av regionens utveckling. Att försämra deras förutsättningar är att bromsa tillväxten.

Socialdemokraterna säger sig värna företag och landsbygd men visar återigen motsatsen i handling. Det är hög tid att tänka om.

Kalmar län och Kalmar kommun är större än stan.

Carl-Wiktor Svensson (KD)

Regionråd Kalmar län

Pär-Gustav Johansson (M)

Regionråd Kalmar län

Christopher Dywik (KD)

Oppositionsråd Kalmar kommun

Hanne Lindqvist (M)

Oppositionsråd Kalmar kommun

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Kommentarerna nedan omfattas inte av utgivningsbeviset för www.dagenskalmar.nu.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt