Annons:

Foto: Louise Andersson

Blank: Sponsorer är viktigare än ansvar

Tolfte minuten. Lång boll till Kim Nilsson som står parallellt med målburen. Han drar tillbaka bollen mot mittplan, rundar målvakten och sätter den i öppen kasse. 2-1. Publiken jublar. Ja, ni läste rätt. Publiken jublar. 

Annons:

Det är den 6 april och är inne på år två av den värsta pandemin som upplevts i modern tid. Vi genomlider just nu den högsta smittspridningen hittills. Vi har fått lära oss handhygien, ta ansvar och social distansering. Träffar man inte någon blir man heller inte smittad. Enkelt. På ishockeymatcher, fotbollsmatcher har man helt plötsligt kunnat höra snacket mellan spelarna. De pratar verkligen, med varandra och med domaren, ord som normalt annars dränks i det ständiga publiksorlet. Detta gäller dock inte på matcher i Kifab arena.

Där satt jag i den sista kvartsfinalen mot Linköping IBK och fick lyssna till hur fulla män, ja bara män, skrek könsord till domarna och hånade motståndarlaget. Inget ovanligt om allt hade varit som normalt. Men det är det som bekant inte nu. I fotboll pratar man om publiken som den tolfte spelaren. Under kvartsfinalen och under första semifinalen hade FBC Kalmarsund en sjunde spelare. Sponsorerna. 

Att FBC Kalmarsund kunde ta emot publik trots rådande restriktioner handlar om ett undantag. Detta anses tydligen som ett slutet sällskap, och inte öppet för allmänheten. Innan matchstart och under periodpauser bjuds det på mat och dryck i arenans restaurang. Där och då gäller inga restriktioner, ingen pandemilag eller något annat myndigheterna kan luta sig emot för att hindra till att folk trängs. 

Corporate storytelling har blivit allt viktigare, inte längre enbart för företag utan även för föreningslivet och dess klubbar. Det gäller att visa att man tar sitt samhälleliga ansvar, att man är en god kraft. Vårt allsvenska lag  har Kalmar FF med hjärtat, ett utbildningspaket där man talar om respekt, allas lika värde, och om gemenskap. Under julen skänkte Kalmar HC delar av sin spelkassa till Stadsmissionen så att behövande kunde få julklappar. Det verkar dock inte finnas samma tänk hos FBC Kalmarsund, utan här stretchar man i stället sin rätt till ytterligheten. Det de gör är inte olagligt, men är det lämpligt? 

När man släpper in publik i Kifab arena finns det bara förlorare. Företag som inte längre tänker nyttja sin sponsorplats då detta genererar dåligt rykte. Förlorare är också motståndarlaget som helt plötsligt har ett massivt publiktryck emot sig, och  förlorare är inte minst FBC Kalmarsund vars samhällsansvar nu ifrågasätts.

 

Annons:

Anders Blank

Anders.blank@dagenskalmar.nu

0734645262

Annons:

Annons:

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

+ =  

Annons:

Annons

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Kalmar. Genom att använda Dagens Kalmar tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta