I medborgarförslaget föreslås Kalmar kommun inrätta etiska riktlinjer mot sexistisk reklam och sexualisering av det offentliga rummet med inspiration av Stockholm Stads etiska riktlinjer för utomhusreklam på stadens mark. Förslaget rekommenderar även kommunen att införa ett krav om att reklam som strider mot de etiska riktlinjerna tas ned inom 24 timmar.
Men även om kommunen håller med förslagsställaren om att könsdiskriminerande reklam och sexualiseringen av kvinnor i det offentliga rummet, är ett samhällsproblem och ett hinder för jämställdhet. Så blir idén så blir det svårt att införa ytterligare riktlinjer. Detta då det i praktiken, skulle i praktiken innebära att tjänstepersoner behöver göra bedömningar som kan anses vara i strid med tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen och skulle kunna anklagas för censur.
Liten del kommer omfattas av etiska riklinjer
Då kommunen inte äger alla ytor i det offentliga rummet, skulle det även innebära att enbart en liten del utav all reklam skulle komma att omfattas av stadens egna etiska riktlinjer.
Politikerna i kommunstyrelsens arbetsutskott kommer att behandla förslaget på tisdag.