Ellen Sjöström och Alice Blomgren har startat Klique.
Foto: Privat
De går både och utbildar sig till medieentreprenör. Men den entreprenöriella viljan är så stor att de inte kan vänta till utbildning är slut.
– Vi älskar kommunikation och företagande. Planen var att egentligen starta en kommunikationsbyrå. Men det är inte läge just nu, så vi börjar med att sälja solglasögon, säger Alice Blomgren.
Anledningen är att de båda älskar solglasögon och bär dem alla årstider. Men de såg också en stor möjlighet att kunna använda sina kunskaper från utbildningen och marknadsföra en produkt de brinner för.
– Jag har säkert 100 par hemma. Men de använder jag inte nu. Det blir bara vårt egna märke.
Kan snart flytta verksamheten till Portugal
Det har inte varit helt enkelt. Helst ville de starta tillverkningen i Europa, men då hade solglasögonen blivit för dyra. De försökte undvika Asien men till slut blev det enda alternativet.
– Men nu känner vi oss säkra med att arbetarna har drägliga villkor och att produkterna har bra kvalité. Så vi känner oss trygga. Men vi arbetar efter att flytta produktionen till Portugal.
Så nu har två modeller av märket Klique tagits fram. Det försöker hålla låga priser och har istället satsat på många olika färger. Tanken är att kunden ska köpa mer än ett par.
– Det är klart att det är tajt rent ekonomiskt för oss. Vi lever på CSN bidrag och allt vi får över satsar vi på marknadsföring.
Men de använder också andra kanaler. Nu på lördag kommer de att arrangera en modevisning på Harry''''''''''''''''s där solglasögon och annat mode kommer att visas.