Annons:

Svenskarnas matinköp ökar med en miljard under midsommarveckan. Foto: MostPhotos

Dyster framtidstro inom handeln – midsommar räddar upp

I och med världsläget ökar priserna på de flesta varor och köpsiffrorna ligger under normalt. Partihandeln är den bransch det går sämst för medan butikshandeln räddas upp av kommande högtider. Det visar Svensk Handel i sin genomgång för tre månader framöver. 

Annons:

Inflation, förseningar, kronförsvagning och dyra driftskostnader sätter käppar i hjulet för en stor del av handeln. Allra värst går det för partihandeln som drivs av grossister. Partihandeln ligger på 86,6 enheter i Svensk Handels barometer – en sänkning på nästan sex enheter sedan föregående månad. Ett neutralt värde ligger på 100 enheter. 

Butikshandel

Butikshandeln som innefattar både sällan- och dagligvaruhandeln har sjunkit med 0,8 enheter under juni månad och ligger nu på 89 enheter. Det är en bit från neutralt men hade kunnat vara betydligt mer dystert om det inte vore för midsommar. 

– Midsommar är handelns fjärde viktigaste högtid och livsmedelsförsäljningen ökar med över en miljard kronor under veckan. En betydande majoritet av dagligvaruhandlarna uppmärksammar dagen och hyser hopp till att fler kommer att fira efter två år av inställda midsommarfester säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

E-handel

E-handelns värde sjunker till 91,9 enheter vilket är det sämsta som uppnåtts.

 E-handlarnas svaga framtidstro beror både på att man jämför sig med rekordåret 2021 och att konsumenter generellt tvingas hålla hårdare i plånboken. Man gynnas inte heller av att den fysiska handeln nu åter kommit i gång efter mer än två år av pandemi, säger Sofia Larsen.

Alice Enwall

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagenskalmar.nu

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt