Kalmar Waldorfskola har nu till den 21 november att åtgärda bristerna. Foto: Anders Blank.
Vid en jämförelse mellan skolans timplaner och scheman, skiljer de sig från varandra. Enligt Skolinspektionen saknas flera av grundskolans ämnen på elevernas scheman. Det ska även funnits flera scheman för klass 3-4. Ett som har skickats till Skolinspektionen, ett annat som sitter på klassrumsdörren och ett tredje som står skrivet på tavlan. Dessa ska inte överensstämt med varandra.
“Vid två av Skolinspektionens observationer ägnade sig lärare och elever åt annat än det schemalagda ämnet. Vid en av lektionerna, som enligt schemat skulle utgöras av svenska, bakade eleverna. Vid den andra lektionen, som skulle vara engelska, ägnade sig eleverna åt drama. Inga inslag av engelska förekom.”
“Arbetar enbart med materialet textil”
Enligt myndigheten ska eleverna endast arbetat med textil, medan trä och metall som ska ingå i slöjdundervisningen på lågstadiet, lärts ut först under mellanstadiet.
“Skolinspektionen bedömer att skolan brister i undervisningen utifrån läroplanen. Huvudmannen och rektorn har inte säkerställt att undervisningen på lågstadiet behandlar hela det centrala innehållet i kursplanen för ämnet slöjd.”
Kränkande behandling
Enligt Skolinspektionens bedömning saknas även tydliga rutiner kring hur kränkande särbehandling av elever ska hanteras.
“Utredningen visar dock att de kränkningar som förekommer på skolan hanteras. Tillsynen visare vidare inga brister på skolan avseende området trygghet. Mot denna bakgrund bedömer Skolinspektionen bristen som mindre allvarlig”
Kalmar Waldorfskola har nu till den 21 november att åtgärda bristerna och rapportera förändringarna till Skolinspektionen.