Under torsdagen fick regionens kollektivtrafiknämnd information och ta del av bilder samt beräknad leveransplan av de nya Krösatågen som Kalmar länstrafik beställt tillsammans med Länstrafiken Kronoberg, Jönköpings länstrafik och Blekingetrafiken.
De nya fordonen kommer att ersätta majoriteten av de befintliga Krösatågen som börjar nå slutet av sin livslängd, skriver Region Kalmar län i ett pressmeddelande.
Tolv tåg i Kalmar län
Totalt rör det sig om 20 elektriska tåg och åtta bimodala tåg. Bimodala tåg kan drivas av både elmotor och förbränningsmotor godkänd för fossilfritt drivmedel.
De bimodala tågen kommer användas på sträckor som inte är elektrifierade. Kalmar länstrafik kommer att tilldelas fyra elektriska och åtta bimodala tåg. Tågen ska trafikera sträckorna Karlskrona-Emmaboda-Kalmar, Kalmar-Hultsfred-Vimmerby-Linköping och Västervik-Linköping.
Slutleverans 2027
Det första tåget är beräknat att levereras i slutet på 2024, leverans av fordonen kommer att ske i en takt på ungefär ett tågsätt per månad. Enligt leveransplanen kommer Kalmar länstrafik att ta emot det första tåget i början av 2026 och slutleverans är beräknad till början av 2027.
När samtliga tåg är levererade kommer Kalmar länstrafiks trafik med buss och tåg drivas helt fossilfritt.