Annons:

  • Då kommer de nya Krösatågen att börja rulla i länet

    Inom några år rullar tolv nya Krösatåg på länets järnsvägar. Foto: Pressbild/KLT

  • Då kommer de nya Krösatågen att börja rulla i länet

    Foto: Pressbild/KLT

Då kommer de nya Krösatågen att börja rulla i länet

Inom några år rullar tolv nya Krösatåg på länets järnvägsrälsar. På torsdagen fick Region Kalmar län ta del av bilder på de nya tågen samt leveransplan av dem.

Annons:

Under torsdagen fick regionens kollektivtrafiknämnd information och ta del av bilder samt beräknad leveransplan av de nya Krösatågen som Kalmar länstrafik beställt tillsammans med Länstrafiken Kronoberg, Jönköpings länstrafik och Blekingetrafiken.

De nya fordonen kommer att ersätta majoriteten av de befintliga Krösatågen som börjar nå slutet av sin livslängd, skriver Region Kalmar län i ett pressmeddelande.

Tolv tåg i Kalmar län

Totalt rör det sig om 20 elektriska tåg och åtta bimodala tåg. Bimodala tåg kan drivas av både elmotor och förbränningsmotor godkänd för fossilfritt drivmedel.

De bimodala tågen kommer användas på sträckor som inte är elektrifierade. Kalmar länstrafik kommer att tilldelas fyra elektriska och åtta bimodala tåg. Tågen ska trafikera sträckorna Karlskrona-Emmaboda-Kalmar, Kalmar-Hultsfred-Vimmerby-Linköping och Västervik-Linköping.

Slutleverans 2027

Det första tåget är beräknat att levereras i slutet på 2024, leverans av fordonen kommer att ske i en takt på ungefär ett tågsätt per månad. Enligt leveransplanen kommer Kalmar länstrafik att ta emot det första tåget i början av 2026 och slutleverans är beräknad till början av 2027.

När samtliga tåg är levererade kommer Kalmar länstrafiks trafik med buss och tåg drivas helt fossilfritt.

Fakta

Krösatågen:

  • De elektriska tågen kommer att få en topphastighet på 200 km/h, vara 76 meter lång med plats för totalt drygt 200 personer.
  • De bimodala tågen kommer ha en topphastighet på 140 km/h vid HVO100-drift och 200 km/h vid eldrift. De kommer att ha en längd på 68 meter och cirka 150 sittplatser.
  • Inredningen blir anpassad för arbets- och vardagsresor med restider över två timmar; ställbara stolar med arbetsbord, eluttag, Wi-Fi m m.
  • Flexytor med fällstolar samt möjlighet att ta med större bagage och cyklar kommer att finnas liksom en avdelning anpassad för resenärer med funktionsvariationer med plats för rullstol. Två toaletter, varav en anpassad för resenärer med funktionsvariationer.

 

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt