I dag är tre av tio tåg på Tjust- och Stångådalsbanan tagna ur trafik på grund av trädpåkörningar.
Foto: MostPhotos
Ett par dagar innan julafton förra året spårade ett tåg ur strax söder om Hultsfred efter att ha kolliderat med ett träd på rälsen. De 20 passagerarna ombord klarade sig samtliga fysiskt oskadda och kunde evakueras. Sämre gick det med tåget och rälsen.
Flera hundra meter räls skadades i samband med olyckan och tågtrafiken kunde inte börja gå obehindrat igen förrän en vecka senare. Att laga det tåg som spårade ur kan också bli en långdragen historia. Prognosen är satt på hela två år.
– Vissa delar på ett fordon finns inte längre som reservdelar utan måste nytillverkas och det är det som kan ta lång tid, berättade Katharina Seijsing, tågchef på Kalmar länstrafik (KLT) för oss då.
Tre av tio tåg ur trafik
Efter urspårningen har Sveriges Television gjort en genomgång av tågsituationen på Tjust- och Stångådalsbanan, järnvägssträckor som inte är trädsäkrade, och det visar sig att tre av tio tåg i dag är ur trafik på grund av trädpåkörningar på banorna. För att tidtabellen ska kunna hållas behövs sex tåg, uppger man.
– Vi är hårt drabbade av trädpåkörningar, och vi har varit det i flera år. Trädsäkring är en åtgärd som skulle göra stor nytta om vi fick till. 250 trädpåkörningar på fem år är mycket för den här trafiken, säger Katharina Seijsing till SVT.
Efter tågurspårningen i Hultsfred fick 90 avgångar med Krösatåget ställas in, men KLT vet ännu inte hur mycket tågkaoset har kostat dem.
– Vi sammanställer de siffrorna nu och har ännu inte fått fakturorna. Men det handlar om stora summor. I slutändan betalar vi för all trafik, säger Katharina Seijsing.
Långt ner på listan
Trots de stora problemen, de många trädpåkörningarna och de kostnader detta medför, ligger trädsäkring av Stångådalsbanan och Tjustbanan långt ner på Trafikverkets prioriteringslista. Trafikverket, som äger och ansvar för Tjust- och Stångådalsbanan, räknar med att det skulle kosta omkring 140 miljoner kronor att trädsäkra och ta bort alla träd närmare än 20 meter från Tjust- och Stångådalsbanan. En uppskattning som Trafikverket har gjort landar i en kostnad på 4 miljoner kronor per mil.
– I dag återstår omkring 450 mil som vi måste trädsäkra i Sverige. Stångådalsbanan är helt enkelt inte högprioriterad just nu, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket till SVT.
Och trots omfattningen av trädpåkörningar benämner Trafikverket dessa som ”olyckor”, och klarar sig därmed från ansvar. Dock säger man till SVT att man har startat en utredning för att titta närmare på detta.
Tjust- och Stångådalsbanan i Kalmar län har aldrig trädsäkrats, men det planeras faktiskt ske på en mindre sträcka, mellan Rockneby och Blomstermåla, under 2024.