Ägg är det som stuckit iväg mest i pris på påskbordet.
Foto: MostPhotos
Flera matjättar satsar förstås på priskampanjer inför påsken och eventuella prisförändringar syns i statistiken först om ett par månader.
Totalt sett har livsmedelspriserna stigit med 22 procent under de senaste tolv månaderna, enligt SCB:s konsumentprisindex.
Varor som många specifikt köper inför just påsken har haft en ännu större uppgång.
– Äggpriset sticker ut, det har ökat med 30,9 procent senaste 12 månaderna. Priset på ägg brukar oftast sänkas runt jul och påsk. Men i fjol förändrades det, i april 2022 ökade priset på ägg med 3,4 procent, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.
Den har ökat minst
En del varor som är frekvent på påskbord runt om i landet har inte ökat lika mycket. Priset på bland annat potatis, sill, choklad, lamm, kaviar och godis har inte stigit lika mycket.
– Alla varor har ökat i pris på SCB:s påskbord de senaste tolv månaderna. Den produkt som har ökat minst i pris är gravad/rökt laxfilé, som har ökat med 10,8 procent, säger Carl Mårtensson.
Under de senaste 20 åren har livsmedelspriserna totalt stigit med 71 procent. Det är mer än vad konsumentprisindex har ökat med under perioden.
Så har det förändrats under 20 år
Bland varorna som finns på SCB:s påskbord är det priset på sill och ägg som nästan har fördubblats på 20 år. Priset på potatis och gravad/rökt laxfilé har ökat mer än 100 procent. För choklad och godis är prisökningen 37 respektive 46 procent medan priset på kaviar har klättrat 25 procent.
– Fisk och skaldjursprodukter har över tid ökat mer i pris jämfört med andra livsmedelsprodukter. På tio år har sillen ökat med 64 procent som exempel, säger Carl Mårtensson.