Problem med arbetsmiljön på Dollarstore. Foto: Läsarbild
Det verkar vara stora problem med arbetsmiljön på Dollarstore i Kalmar. När den öppnade var det elva personer som jobbade, nu har sex av dem slutat eller inte fått fortsätta. Anställda och tidigare anställda pratar om en utbredd tystnadskultur av rädsla att bli uppsagd.
– Jag har varit ärlig och sagt mina synpunkter, då fick jag inte fortsätta jobba, då hade jag bara två veckor kvar av provanställningen. Och vi hade haft ett möte innan, där jag blev lovad fortsättning. Då hade jag tidigare blivit inbjuden till en stor personalfest i Stockholm.
Hon berättar att hon under hela tiden fått mer och mer ansvar, men när hon uttryckte sina åsikter om arbetsmiljön var det stopp.
– Vi får inte vara sjuka, får höra att det gör inget om man är lite febrig.
Personalen har haft upprepade möten med facket och personalavdelningen, men det har inte blivit någon förändring.
– Alla har haft klagomål, säger en som nu är anställd, men ingen förändring har skett. Jag har jobbat länge i butik och aldrig varit med om något liknande.
Det är flera som har hört av sig till Dagens Kalmar med synpunkter på ledningen. Det skrivs om maktmissbruk, särbehandling, diskriminering och att det alltid är problem med schemaläggningen.
En tidigare anställd:
– Jag sa upp mig efter tre månader. Det handlade om ledningen, jag har aldrig blivit så ifrågasatt tidigare. Jag fick svår ångest bara av tanken att gå till jobbet, berättar han.
"Sätter aldrig min fot där igen"
Även leverantörerna har märkt av stämningen, en av dem har bett sin chef att få sluta leverera varor till butiken, efter sättet han blivit bemött.
– Jag sätter inte min fot där igen. Det har jag fått full uppbackning av min chef för. Det här jobbet har jag haft i 30 år men aldrig blivit så illa bemött under mina år, säger han.
Den nytillträdda vd:n Anders Kind menar att han haft jobbet för kort tid.
– Det jag kan säga är att jag fått in ett mejl från Kalmar, men vår ambition är naturligtvis att ha en bra personalpolitik, med medarbetare som trivs, säger han. Men jag får be dig kontakta HR-chefen.
Det är Maria Tengblad, hon vill inte diskutera enskilda butiker, hon vill också bara prata rent generellt.
– Kalmarbutiken är nyöppnad. När det gäller nya butiker tar vi in lite mer folk än vi behöver och vissa får fast anställning. Jag pratar nu rent allmänt och inte specifikt om butiken i Kalmar. Men får vi signaler så kopplar vi in det vi har när det gäller arbetsmiljö och konflikthantering.
Vad har ni gjort för att stötta butiken i Kalmar?
– Jag kommenterar inte enskilda butiker.