Annons:

Missnöjd bilkund vinner tvistemål

En kund som tidigare anmält ett bilföretag till Allmänna reklamationsnämnden går vinnande ur tvisten. Foto: MostPhotos

Missnöjd bilkund vinner tvistemål

En missnöjd kund från Borgholm har tidigare anmält ett bilföretag i Kalmar till Allmänna reklamationsnämnden. Nu är tvisten avgjord. 

Annons:

Det var i november i fjol som mannen skulle lämna in en leasad bil till ett företag i Kalmar. Men när han kom fram blev mottagandet inte vad han tänkt sig.

Företaget ska då ha tyckt att fordonet varit smutsig invändigt och påstått att kunden haft hund i bilen. Något som enligt kunden själv inte stämmer. De hävdade också att bilen fått frätskador på lacken under tiden som han haft bilen.

Dyr räkning

Det slutade med att kunden fick en räkning på 12 000 kronor. Han skulle också betala en självrisk på 6 000 kronor. Kunden gjorde då en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden med kravet att räkningen skulle strykas.

Bilföretaget i sin tur motsatte sig kravet. Enligt deras motivering framgick det tydligt att bilen dragit på sig frätskador under tiden som kunden haft bilen. Till råga på allt var den också dåligt rengjord. 

Men nämnden slår nu fast att bilföretaget bör gå kundens krav till mötes och låta han slippa betala 9 000 kronor. Däremot anser de att summan som företaget begärt för städning är rimlig.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

LEDIGA JOBB

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt