Julskinkan är populär på julbordet och lär inte sparas in på svenskarnas julbord.
Foto: MostPhotos
Nya siffror från Livsmedelsföretagaren visar att svenskarna prioriterar julmat före julklapp när det väntas inflationsjul. Julbordet är viktigare än både resor och restaurangbesök också.
Det visar undersökningen om hur svenskarna kommer att äta och dricka jul som bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen gjort.
– Vi har gjort den här undersökningen i elva år och den är viktig för de svenska livsmedelsproducenterna men också för att se trender som speglar vad som händer i samhället, säger Daniel Emilson, press- och mediechef på Livsmedelsföretagen, till Atonbladet.
Kan spara in på mindre populära rätter
I år är det extra utmärkande att inflationen lär påverka hur vi kommer fira jul. Maten kommer inte få vara dyr, men det är ändå endast sju procent som svarar att man tänker spara på in maten kring jul. Var femte kommer leta efter mer extrapriser än tidigare och var sjätte kommer att handla mer i lågprisbutiker.
Det finns dock rätter som svenskarna överväger att spara in på. Det rör sig om rätter som inte är så populära. Var femte uppger i undersökningen att man kommer dra in på dessa rätter på julbordet. I första hand rör det sig om lutfisk, ål och sylta som väntas strykas från inköpslistorna.
– Det är ofta de rätterna som är svårast att laga och som kanske inte smakar så bra om man inte får till dem helt rätt. Då skippar man hellre farmors gamla recept på sylta. Men när man skär ner på antal rätter så minskar både kostnaderna och på matsvinnet, så det är kanske inte helt fel.
Julskinkan i topp
Det som definitivt inte lär plockas bort är julskinkan. För elfte året i rad är julskinkan den absoluta favoriten på julbordet. Janssons frestelse är tvåa på listan, sill trea och därefter kommer köttbullar och lax.
– Jag vet att många konsumenter har det tufft ekonomiskt, men jag hoppas att de ändå kan tänka sig att betala några kronor extra för den höga kvalitet som svenska kött- och charkprodukter håller och alla de goda värden som man får på köpet. Svenska producenter av kött och chark arbetar hårdare än någon annan med kvalitet, djurvälfärd och hållbarhetsfrågor, och det märks tydligt i slutprodukten, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.
Julmusten är överlägset mest populär bland dryckerna och nästan åtta av tio har den som sin favorit. Därefter kommer julölen och på tredje plats vatten.