Mannen och bilföretaget delar inte samma uppfattning om vad man kom överens om vid uthyrning av fordonet.
Foto: MostPhotos
En man från Kalmar har anmält ett bilföretag till Allmänna reklamationsnämnden, Arn, gällande en vagnskadegaranti som skulle ingå till och med mars 2025, men som visade som inte stämma. När mannen skulle teckna försäkring för övriga delar fick han information från sitt försäkringsbolag att han inte hade någon vagnskadegaranti alls på bilen. Nämnden har nu tagit ett beslut gällande ersättning.
Enligt avtalet var vagnskadegaranti inkluderad fram till mars 2025. Mannen upptäckte dock när han skulle teckna försäkring för andra delar att han inte hade någon vagnskadegaranti enligt sitt försäkringsbolag. Trots att han specifikt frågade om vagnskadegarantin och fick bekräftelse från säljaren före köpet, motsatte sig bilföretaget hans krav.
Bilföretaget hävdar att parterna inte avtalat någon kostnadsfri vagnskadeförsäkring, utan en fri "Rulla ut-försäkring" via ett försäkringsbolag under två veckor. Dessutom påstår de att informationen om vagnskadegarantin till mars 2025 fylldes i felaktigt av en ny säljare och att rätt datum skulle ha varit till mars 2023, vilket inte är samma sak som vagnskadeförsäkring. De menar att det var ett förklaringsmisstag och att mannen inte kan ha varit i god tro gällande detta, eftersom vagnskadegarantin inte är något som säljaren kan påverka på fordonen.
Enligt konsumentköplagen är en vara felaktig om den inte motsvarar det som anges i köpeavtalet. Säjaren ansvarar för fel på varan vid leveransen, även om felet upptäcks senare. Ett fel som uppstår inom de första två åren från leveransen anses ha funnits vid leveransen om sa¨ljaren inte kan bevisa motsatsen.
Nämnden har granskat avtalet och funnit att vagnskadegaranti skulle ingå till mars 2025, vilket utgör ett fel och gör bilföretaget i fråga ansvariga. Mannen har rätt till skadestånd för den skada han lidit och han ska få den ersättning på 4 000 kronor som han begärt.