Volvo märket på en bil.
Foto: MostPhotos
Bilen är en begagnad Volvo XC40 som köptes i december 2024 för drygt 229 000 kronor hos en bilhandlare i Kalmar. Affären genomfördes i butik och omfattade ett garantiavtal som bland annat täckte upp till 50 000 kronor i reparationskostnader inom tre år.
Redan i april 2025 började bilen uppvisa problem, men det var ett konstigt ljud från kopplingen som fick kvinnan att lämna in bilen på verkstad. Efter undersökning konstaterades att axialspelet på vevaxeln var för stort, vilket innebar att hela motorn behövde bytas ut. Den ursprungliga planen var att använda en begagnad motor som omfattades av garantin, men även den visade sig vara defekt. I slutändan fick köparen själv bekosta en ny motor till en kostnad på nästan 79 000 kronor efter avdraget från garantin.
Köparen menar att felet är ett så kallat ursprungligt fel, det vill säga ett dolt fel som fanns redan vid leverans och som inte uppstått till följd av hur bilen använts. Enligt konsumentköplagen har säljaren ansvar för sådana fel, särskilt om de visar sig inom två år från leveransen. I detta fall upptäcktes felet efter endast fyra månader.
Bilfirman ifrågasätter att det rör sig om ett ursprungligt fel och har avvisat kravet. Bilfirman har även sagt till kvinnan att gå via ARN. Ärendet är nu föremål för prövning hos ARN, där köparen kräver att säljaren ska ersätta hela kostnaden för den nya motorn.