En hyresgäst fick en faktura på 3800 kronor av ett fastighetsbolag i Kalmar. De hävdade att hyresgästen orsakat skador vid en flytt som krävt ommålning av ett trapphus. Trots mailkontakt har de inte skickat bildbevis eller gett en mer detaljerad anledning än att de anser att hyresgästen orsakat skadorna. Nu har ärendet hamnat hos Allmänna reklamationsnämnden.
Foto: MostPhotos
En före detta hyresgäst har anmält ett fastighetsbolag i Kalmar efter att ha fått en faktura på 3800 kronor från detta i somras. Fastighetsbolaget hävdade att personen orsakat skador i ett trapphus när denne flyttade ut och att en ommålning behövdes. Enligt anmälan har det varken skickats bilder som dokumenterar skadorna eller uppgetts starkare skäl än att de antar att hyresgästen ligger bakom.
Anmälan har skickats till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) där man inte bara bestrider fakturan som hyresgästen tillsvidare har betalat utan man menar också att fastighetsbolaget inte har kunnat ge några bevis för att hyresgästen är den som orsakat skadorna.
Inga foton på skadorna har skickats trots att man begärt det och enligt de mailkonversationer man skickat in som bevis ska hyresvärden ha antagit att det är hyresgästen som orsakat skadorna. Det har heller inte tillhandahållits något kvitto efter betalningen.
Nu vill man ha summan återbetald samt ett kvitto på vad man anser är hyresgästens felaktiga inbetalning för skadorna.