Flera brukare på ett vård- och omsorgsboende har inte fått hjälp när de tryckt på larmknappen. Genrebild.
Foto: MostPhotos
Det ena handlar om att omsorgstagare inom natthemtjänsten inte fått sina insatser utförda. Detta har skett vid flera tillfällen, men de drabbade ”bedöms må väl efter omständigheterna”.
Kommunen har vidtagit arbetsrättsliga åtgärder och upprättat en handlingsplan i det fallet.
Den andra anmälan till IVO finner sin grund i att flera omsorgstagare vid ett vård- och omsorgsboende inte fått sina trygghetslarm besvarade i tid.
”Även här bedöms samtliga omsorgstagare må väl efter omständigheterna. Man har förtydligat arbetssätt och rutiner kring larmhantering för att säkerställa trygg och individanpassad omsorg”, skriver kommunen.
Anmälningarna kommer nu att utredas av IVO.
”Lex Maria och lex Sarah-rapportering är en viktig del av det systematiska kvalitetsarbetet och bidrar till ökad patientsäkerhet samt ständig förbättring av vård och omsorg”, skriver kommunen.