Anders Åkesson sitter i trafikutskottet och har vädjar nu till regeringen, genom ett utskottsinitiativ att de ska återuppta arbetet med den nationella flygplatsöversynen.
– Det kommer att förenkla en diskussion framöver om vi får regeringens syn på varför vi har de flygplatser vi har, säger han. Det är många flygplatser som ägs av kommuner eller regioner som har det riktigt tufft.
Flygbranschen är ett av de verksamhet som haft det tuffast under pandemin, man räknar med ett tapp på runt 90 procent. Det har fått ägarna och politiker att fundera på framtiden.
– Jag vet att man i Växjö förs diskussioner om man verkligen har råd med en flygplats. Och i Västerås ska man folkomrösta om de ska ha kvar sin.
Även om diskussioner om Kalmar Öland Airport framtid ännu inte diskuteras så är läget besvärligt även här.
– Vi har sagt upp tio anställda, vi är väldigt tungt utsatta, säger flygplatschefen Ronny Lindberg. Har vi tur kanske vi når upp till 50 procent av kapaciteten efter sommaren. Men allt handlar om det blir en tredje våg eller inte.
Samtidigt berättar han om att på privatsidan så märker man av ett ordentligt tryck. Många vill ut och resa nu.
Det finns flygplatser i både Ronneby och Växjö, regeringen kanske anser att det är för många för nära?
– Diskussionen om en flygplats i Emmaboda brukar dyka upp ungefär vart tionde år. Det hade kanske varit en bra idé för 30 år sedan. Sen ska vi inte glömma bort att 50 procent av de som reser inte kommer från Kalmar kommun. Det är faktiskt de från Ölandskommunerna som reser mest.
Anders Åkesson har nu skickat in sitt utskottsinitiativ och detta kommer att behandlas i trafikutskottet nästa veckan.