Clas Ohlson har flyttat en trappa ner på Baronen och återfinns i Lagerhouse gamla lokaler.
Foto: Pressbild
Det kunde ha varit tvärtom. Clas Ohlson butiken i Baronen har levt på nåder. Kalmar är lite för lite för att två butiker i kedjan ska kunna leverera förväntat resultat. Men Kalmar har ett bra handelsindex vilket innebär att vi har fler butiker än vad vi borde ha, detta tack vara besökare utifrån. Men nu satsar Clas Ohlson istället, flyttar till ny lokal i Baronen och blir samtidigt den första av butikens kedjor som visar upp ny logga och ny inredning.
– Vi är jätteglada att det här beslutet togs. Vi har verkligen krigat för att vara kvar. Nu satsar man mycket på den nya butiken och tror verkligen på nya lokalen, säger butikschefen Patricia Walla Stålbrand.
Det är flera samverkande faktorer som räddade butiken. Linnéuniversitet är färdigbyggt vilket innebär att det rör sig mellan5 000 och 10 000 fler människor i centrala stan än tidigare, men också Baronens stora satsning på köpcentret.
– Och så finns ju drömmen om bron över till universitetet.
Tre trender som alla är gynnsamma för city
Annars kan man tro att Clas Ohlson går lite mot strömmen. Kalmar har haft flera citybutiker som lagt ner, det senaste exemplet är TGR som lägger ner både på kvar.
– Vi ser tre trender som alla är positiva för stadskärnor, säger Lisa Söderholm, Kalmar city. Det handlar om hållbarhet och det går igenom i nästan allt, som ökade antalet skomakare, secondhandbutiker och skräddare. Sen ser vi också att butiker adderar tjänster och upplevelser. Säljer du tyger kanske man kan erbjuda en symaskinskurs.
Den tredje trenden enligt Lisa är att stora varuhuskedjor närmar sig stadskärnorna igen.
– Ikea har öppnat mindre citybutiker. Och fler kedjor lär följa efter.
Nyöppningen av Clas Ohlson är ett tydligt tecken på det hon beskrivit.
– Det Clas Ohlson gör idag, med en ny modern citybutik där man har sin fixar Claes som kan komma hem och sätta upp hyllor och man kan få hjälp med installation av robotgräsklippare går in i alla de här trenderna.