Annons:

  • Utställning som hyllar tanten

    Susanna Arwin framför sin armé av tanter. Foto: Anders Blank

  • Utställning som hyllar tanten

    Kvinna med handväska. Foto: Anders Blank

Utställning som hyllar tanten

En försiktig tant, klädd i poplinkappa, basker, knästrumpor och handväska kan också vara en urkraft, en rejäl byggsten i vårt välfärdsbygge. Konstnären Susanna Arwin hyllar tanten i unik utställning på Persona galleri. 

Annons:

Ni har alla sett bilden. Pressfotografen Hans Runessons foto från 1985 i Växjö av när kvinnan, Danuta, drämmer till en nynazist från Nordiska Rikspartiet med sin handväska. Fotot valdes inte bara till årets bild utan även till århundradets pressbild. Men bilden visade sig vara  viktigare än bara ett foto. Efter att  konstnären Susanna Arwin började intressera sig för bilden och gjorde flera olika konstverk kopplat till pressfotot. Så fick också begreppet “tant” en ny innebörd. Om det tidigare var lite skämmigt så hyllades nu den lite äldre kvinnan. 

– Hon var en så stor del av uppbyggnandet av vår välfärd. Tyvärr alldeles för osynlig, säger Susanna Arwin. 

Men nu är hon synliggjord. Med råge. I alla fall i Arwins konstnärskap. 

Under torsdagen var det pressvisning på hennes utställning Tantfullness på Persona Galleri. Utställningen är helt koncentrerad till olika avbildningar av tanten och hennes handväska. Arwin gör sitt eget papper som hon senare använder i målningar, det finns bronspjäser, betongskulpturer med tanter som för tankarna till kinesiska terracotta krigare och handväskor i glas. 

Men på visningen fanns också socialminister Lena Hallengren. Och anledningen var inte bara att hon är gift med galleristen Jonas Hellberg och boende i Kalmar utan också för att just tanter berör en hel del av hennes verksamhetsområde. Inte minst när det gäller äldrevården. 

– Susanna Arwins konst sticker ut och vågar delta i samhällsdebatten, säger hon. 

Men det har inte alltid varit en lätt resa. Att göra konst om tanter visade sig vara mer kontroversiellt än hon kunde föreställa sig. Konstverket “Kvinnan med handväskan” blev kritiserat av Danutas son. Som ogillade hur hans manna framställdes. Att det inte var någon politisk yttring med att slå den unge nynazisten. 

– Jag hade redan en massa beställda konstverk när kritiken kom, jag ändrade ansiktet så det inte skulle se ut som Danuta. Hade kritiken kommit tidigare hade jag kanske gjort något annat. 

Men Susanne Awrin menar  att konstverket är så mycket större än henne själv och Danuta.

Det orsakade också en stor debatt i Växjö där man skulle pryda stadens torg med Kvinnan med handväskan. Men efter att politiker fått säga sitt så blev det ingen staty. 

 

Annons:

Anders Blank

Anders.blank@dagenskalmar.nu

0734645262

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt