Inga fler flighter mellan Kalmar och Frankfurt nästa år.
Foto: MostPhotos
Det verkar inte helt enkelt att få till en flyglinje som tar Kalmarborna ut i Europa. Det har under åren gjorts mängder med försöka men när Lufthansa började flyga mellan Kalmar och Frankfurt trodde många att det var en hållbar lösning. Men i efterdyningarna av pandemi och lågkonjunktur så visade det sig inte hållbart.
– Det är inte ekonomin främst som gör att man fryser linjen. Det är kapacitetsbrist, säger Ronny Lindberg, vd Kalmar Öland Airport.
Det saknas helt enkelt flygplan för att trafikera linjen. Flygbolaget prioriterar linjer som bär sig bättre ekonomiskt. Ronny Lindberg berättar att trafiken har blivit bättre och att sommaren var riktigt bra. Men det har inte blivit som man tänkt sig.
– Nej, det har varit fler inflygningar till Kalmar en människor som velat resa härifrån. Vi hade hoppats att näringslivet i Kalmar län hade utnyttjat linjen mer. Men det är svårt med bara två flygningar i veckan. Nu har den främst använts för att Kalmar är en turistdestination.
Det verkar vara svårt att få till en internationell linje?
– Ja, men vi jobbar oförtrutet vidare. Även om fokus nu mest ligger på att få igång SAS-linjen till Arlanda. Den kommer att ha stor betydelse.
Beslutet som Lufthansa har tagit gäller bara för 2025, det finns en möjlighet att de återtar trafiken året efter.