Annons:

Mikael Larsson (C), riksdagsledamot och medlem i försvarsutskottet under dagens träff med lokala C-politiker. Foto: Pressbild

C vill rikta fokus på Ölandsbron sårbarhet

Den byggdes under Kalla kriget. Nu med en ny tid efter “den eviga fredens tid” måste vi omvärdera Ölandsbrons sårbarhet. C-vill starta diskussionen om hur hur vi säkrar förbindelsen med ön. 

Annons:

Det säkerhetspolitiska läget har förändrats sedan Ryssland invanderade Ukrain i februari. Nu måste man tänka i nya banor om vad som skulle ske om förbindelsen med Öland stryps. Det finns idag ingen klar plan hur man ska lösa transporter till ön utan bro. En beredskapsfärja tar två veckor att klassa om av Sjöfartsverket, det saknas ramper på båda sidor av Kalmarsund. 

Nu vill Centerpartiet lyfta frågan om sårbaheten. Enligt förra riksdagsledamoten Anders Åkesson är bron ett superstark case på sårbarhet och vill att frågan ska upp på riksnivå. 

Det var lite därför som man under måndagen bjöd in Mikael Larsson (C) från försvarsutskottet och som också snart ingår i Försvarsberedeningen.

– Det är två delar ur min utgångspunkt inom mitt område. Dels den militära förmågan men också civilberedskapen. Det handlar om livsmedelsförsörjning, få ut mediciner och drivmedel, säger han. 

Nästa år kommer ett nytt försvarsbeslut och Centerpartiet vill ha in frågan om brons sårbarhet där. 

Just den civila beredskapen är fokus för mörbylångapolitikern Johan Åhlund (C).

– Vi har bara en skörd per år. Det skulle vara helt förödande om bron skulle rasa. Här finns ingen plan för hur det skulle gå till. Vi måste med ilfart börja diskutera byggandet av färjelägen på båda sidorna. 

Även för region Kalmar är frågan viktig. 

– Det är 4 000 anställda på Länssjukhuset i Kalmar. Många av dem bor på Öland, vi ska heller inte glömma vi har personal som är krigsplacerade där. Och inte minst för sjuktransporter från Öland, säger regionrådet Emmy Ahlstedt (C). 

Det har tidigare varit diskussioner om ambulanshelikopter i regionen?

– Ja men utredningar har visat att det är för dyrt. Även om vi skulle samköra med två andre regioner som föreslagits. 

Och ett längre brostopp skulle få återverkningar för näringslivet. 

– Vi kör över bron ungefär 30 gånger varje dag. Bara Guldfågeln har 500 anställda som är beroende av transporter till och från fastlandet för att verksamheten fungerar, säger Rolf Åstrand på Mörbylånga åkeri.

Annons:

Anders Blank

Anders.blank@dagenskalmar.nu

0734645262

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt