Annons:

  • M och KD försöker pausa upphandlingen:

    M och KD vill pausa upphandlingen. På tisdagen besökte man taxiföretagaren Krister Bergqvist. På bilden ses Robin Hanzl (M), Chatrin Pålsson Ahlgren (KD), Carl Dahlin (M), Carl-Wiktor Svensson (M) och Krister Bergqvist. Foto: Simon Henriksson

  • M och KD försöker pausa upphandlingen:

    Carl-Wiktor Svensson är allt annat än nöjd.

M och KD försöker pausa upphandlingen: "Riskerar döda taxiföretag"

Taxiföretag riskerar nedläggning i och med KLT:s nya krav i trafikupphandlingen. Anbudstiden går ut i juli – men Moderaterna och Kristdemokraterna vill stoppa upphandlingen.
– Det är känsligt att som politiker reagera, men upphandlingen riskerar att bli döden för alla som driver taxiverksamhet, säger kollektivtrafiknämndens vice ordförande Carl-Wiktor Svensson (KD) under ett besök i Vimmerby.

Annons:

Det är i början av juli som anbudstiden går ut för en ny upphandling, med oerhört stort ekonomiskt värde, som gäller linjetrafik och skolskjuts. Det rör sig om ett tioårigt avtal som börjar gälla hösten 2027. 

Oppositionen menar att man genom upphandlingen slår undan benen för taxiföretag och de som bedriver mindre verksamheter inom branschen. 

– I den nya upphandlingen är villkoren svårt ställda och konsekvensen är att mindre företag inte kan lägga anbud och konsekvensen blir att de mindre företagen försvinner och konkurrensen blir mindre. Ett argument emot som vi fått till oss är att man kan samarbeta med de större företagen, men det i sin tur sätter konkurrensen ur spel. Det är känsligt att agera som politiker i frågor som rör upphandling, men här beskriver företag att de inte alls kan vara med. Vad kan vi göra då? Kan vi pausa? Revidera upphandlingen? Den riskerar annars att bli döden för alla som driver taxiverksamhet, dundrar Carl-Wiktor Svensson (KD), regionråd och vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Carl Dahlin, regionråd för Moderaterna som sitter i regionala utvecklingsnämnden, menar att den utvecklingen påbörjades redan för flera upphandlingar sedan. 

– Tittar vi på den förrförra upphandlingen fanns det 28 taxiföretag i allt från Loftahammar till Västrum till Virserum till Fagerhult och inte minst Öland. I den förra var det åtta. Nu kanske det är en till två kvar som orkar lämna anbud. Det utarmar landsbygden samtidigt som man pratar om att hela länet ska leva. Stora bussar kommer inte ned på alla byvägar och det innebär att det blir längre för barnen att gå. 

Både upprörd och bekymrad

Oppositionspolitikerna menar också att en obetald service går förlorad. 

– Det här är företag som är lokalt förankrade och som finns här för tryggheten. Vi har pratat med många mindre taxibolag och de hjälper till att hålla koll på bygden, de hjälper barn till skolan, knackar på dörren om någon inte är med. De stora bolagen kör förbi om man inte är där man ska. Den här tryggheten, flexibiliteten och extra servicen som man inte tar betalt för kommer försvinna, säger Robin Hanzl (M), som är ersättare i regionala utvecklingsnämnden. 

Kristdemokraten Chatrine Pålsson Ahlgren, som är ersättare i kollektivtrafiknämnden, är både oerhört upprörd och oerhört bekymrad. 

– Man har inte gjort någon riskbedömning och nu kommer de mindre taxibolagen att slås ut. Det är en allvarlig situation för hela länet och speciellt på landsbygden. Risken är att antalet svarttaxiverksamheter ökar ordentligt. Det är fullständigt oacceptabelt att ett politiskt beslut stimulerar svart verksamhet. Som politiker är det svårt när man ska agera. Antingen blir det för tidigt eller för sent. Nu har vi en månad på oss och det är sällan jag sett sådana enorma icke-önskvärda konsekvenser som är på väg att genomföras. 

Under tisdagen besökte de fyra politikerna från Moderaterna och Kristdemokraterna egenföretagaren Krister Bergqvist, som driver taxiverksamhet i Vimmerby. Han räknar med att lägga ned sin verksamhet till årsskiftet, vilket det går att läsa mer om HÄR. För transparensens skull bör nämnas att Bergqvist själv är aktiv i KD lokalt. 

– Nu har vi sett 28 bli åtta och därefter sju på grund av en konkurs till följd av gasbusskjutningarna. Snart kanske det är en eller två och därför är vi här för att väcka frågan. Som det ser ut nu är det inte många lokala som kommer lämna anbud, eftersom den som inte har busstillstånd inte alls kan vara delaktig, säger Carl Dahlin. 

Vill pausa upphandlingen

M och KD vill nu att man pausar den här upphandlingen. 

– I opposition kan vi ställa frågor, komma med inspel och yrkanden. Men var är det politiska ansvaret i detta? Var är ledarskapet? Man säger att det är för sent att påverka, att man då riskerar trafiken 2027, men som politiker måste man kunna påverka. Att kommentera en pågående upphandling är känsligt, men när ska vi agera? Vem har ansvar? Vi ser att det är möjligt att revidera upphandlingen i syfte att inkludera flera och få större tillgänglighet. Under tiden finns det optioner att använda, säger Carl-Wiktor Svensson (KD). 

Han menar att det optioner på befintlig trafik som kan utnyttjas för att inte påverka den linjelagda trafiken för nästnästa år.

– Det här är en upphandling som ska gälla i tio år och då kan vi inte ha det så här. 

Carl Dahlin säger att man fått till sig från flera håll att regionen vill se få aktörer. 

– Det säger sig ju självt att det är enklare att ha kontakt med två eller tre än 28. Sitter man vid skrivbordet kan man förstå det, men vi som politiker har ett ansvar när det på några år gått från 28 till åtta och nu då kanske en eller två. Det får så väldiga konsekvenser i en hel kommun. 

Han gläds åt att tjänstemannaansvaret väntas träda i kraft till nästa årsskifte.

– Det är väldigt aktuellt och något jag gärna ser här. Här tar man fram en produkt, om man kan säga så, som kraftigt missgynnar många. Det vore intressant att applicera det på ett sådant här beslut.

"Försöker agera"

Taxiföretagaren Krister Bergqvist förstår inte vitsen med att köra passagerarbussar för 13 personer om det är under åtta som ska åka med. 

– Nu försöker vi agera och det krävs ett politiskt ledarskap. Jag har enskilda samtal med Peter (Wretlund, kollektivtrafiknämndens ordförande och socialdemokrat, reds.anm) kring det här och responsen har varit svag. Därför sitter vi här. När vi sitter på möten och pratar är vi i stort överens, men i praktiken är det helt tvärtom, säger Carl-Wiktor Svensson. 

Vår tidning har sökt kollektivtrafiknämndens ordförande Peter Wretlund (S) för att få besvara kritiken.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagenskalmar.nu

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt