Påskveckan är stor för godishandlare. Vi svenskar trycker i oss en bra bit över 13 000 ton godis under den här veckan. Och enligt en undersökning från Svensk Handel så ger tre av fyra svenskar bort påskägg i present. För Tokiga Ture, på Kaggensgatan, och övriga godishandlare brukar denna veckas försäljning öka med 500 procent.
– Vi satsar och säljer till hela landet, till klasser och föreningar som behöver ett extra tillskott i kassan, säger Martin Hjalmarsson, en av ägarna till Tokiga Tures. Marknaden är stor, det finns alltid klasser som vill åka på resor, studenter som behöver studentflak och lag som vill åka på cuper. Det är ett bra sätt att tjäna pengar på.
Även om den stora försäljningen sker just påskveckan, så försöker man nu bredda sin försäljningsverksamhet med hjälp av ungdomar året runt.
– Vi började med att sälja enbart till jul och påsk men har utökat allt eftersom och målet är att sälja våra produkter året om. Det finns många olika sorters godis som funkar vid alla tillfällen, oavsett högtid.
Hur många ägg har ni sålt i år?
– Vi brukar landa på cirka 20 000 ägg, 20 ton godis.
Hur kom ni på att sälja på det här viset?
– Det var Martin och Samy Nashy på Tokige Ture kom på idén och frågade mig om jag ville vara med och utveckla konceptet, berättar Mikael Unger.
– Det var 2019 och här är vi nu. Det har fungerat bra!
-Nästa steg är att utveckla nya produkter och att växa. Nu jobbar vi med att handla på nätet och få hemskickat, var man än befinner sig. Då kan man stötta vilket lag man vill, oavsett var man bor.
Vad gillar ni själva för godis?
-Lakrits, tycker Micke medan Martin föredrar choklad, helst salt vit chokladlakrits.
Vad äter ni helst inte?
– Oj,oj det ska mycket till för att jag ska äta marsipan, skrattar Mikael och Martin undviker helst gelé.
Anna Larsson