Annons:

  • Delvis dolt i mystik och hemligheter – han har ärofyllt uppdrag på kungliga eventet

    Johannes Gardelöf har fått förnyat förtroende att vara konferencier på Svenska Kungsrallyt, med kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia i en av bilarna. Bilden är från förra gången. Foto: Hans Ranestål

  • Delvis dolt i mystik och hemligheter – han har ärofyllt uppdrag på kungliga eventet

    "I den branschen jag är i som motorjournalist är detta det finaste man kan få göra", säger Johannes Gardelöf tacksam. Foto: Lotta Madestam

  • Delvis dolt i mystik och hemligheter – han har ärofyllt uppdrag på kungliga eventet

    Den officiella delen av Kungsrallyt består dels av att Johannes Gardelöf gör intervjuer på torget. På bilden: Kungens första bil – en Volvo P1800 från 1966. Foto: Hans Ranestål

  • Delvis dolt i mystik och hemligheter – han har ärofyllt uppdrag på kungliga eventet

    Johannes Gardelöf framhåller den familjära stämningen som är på Kungsrallyt. "Det märks att kungen och drottningen trivs". Foto: Hans Ranestål

  • Delvis dolt i mystik och hemligheter – han har ärofyllt uppdrag på kungliga eventet

    Johannes Gardelöf tar emot kungen och drottningen på torget, där han har en intervjutid på runt 20 minuter. "Då måste man vara fokuserad och påläst, det går inte att stå där och börja stamma", säger han. Foto: Lotta Madestam

  • Delvis dolt i mystik och hemligheter – han har ärofyllt uppdrag på kungliga eventet

    Porsche 911 Targa från 1975 som också ägts av kungen men som numera tillhör Hans Ranestål. Till höger, kungens privata De Tomaso Pantera från 1971. Foto: Hans Ranestål

Delvis dolt i mystik och hemligheter – han har ärofyllt uppdrag på kungliga eventet

Johannes Gardelöf, Hultsfred, har det ärofyllda uppdraget att vara konferencier på Svenska Kungsrallyt på Öland – ett event delvis dolt i mystik och hemligheter med kung Carl XVI Gustaf bakom ratten i en av bilarna och med drottning Silvia vid sin sida.
– I den branschen jag är i som motorjournalist är detta det finaste man kan få göra, säger han tacksam.

Annons:

Det var förstås en ära för Johannes Gardelöf att bli tillfrågad om att axla rollen som konferencier på Kungsrallyt 2023. Om möjligt en ännu större ära att få förnyat förtroende, när det historiska rallyt återkommer till Öland den 30 augusti. Det är liksom ett bevis på att han gjorde det bra, att han förvaltade uppdraget som arrangören önskade.

– Jag fick börja jobba med det här redan ett år innan, för att läsa in mig på allt. Det är en skola, allt ifrån hur man tilltalar kungafamiljen, för att vi som jobbar med det här ska visa hovet respekt, säger han. 

Ett privat arrangemang

Det är enligt Johannes Gardelöf inte så många som känner till Svenska Kungsrallyt eftersom det i grund och botten är privat.

– Det är ett privat event från hovet med Kjell Gehammar som ansvarig. Det startade i samband med kungens 50-årsdag 1996. Då fick landets statschef en Volvo PV60 från 1946, som alltså är årsbarn med kungen, som en donation från svenska folket.

Svenska Kungsrallyt startades av kungen som ett tack till alla de som har ett så kallat donationsnummer, det vill säga alla de cirka 220 personer som samlade in pengar till den här bilen. De är inte många, men några hör hemma i Kalmar län.

"Måste vara fokuserad och påläst"

Svenska Kungsrallyt hade premiär nästkommande år och då invigde även kungen sin PV60.

– I början hölls det årligen, men numera är det vartannat år. Kungen lägger två dagar på detta, det är få saker han lägger så många dagar på. Men så är han också en väldigt stor entusiast av bilar, så han är väldigt engagerad, berättar Johannes Gardelöf som lite historik kring eventet som har två delar kan man säga.

En privat del, men det finns också vissa officiella inslag. Den viktigaste är på torget på lördagsmorgonen, då kungen och drottningen är första bil ut sedan de kört från Solliden där alla förare träffats innan.

– Där tar jag emot dem och har en intervjutid på kanske 20 minuter. Då måste man vara fokuserad och påläst, det går inte att stå där och börja stamma, säger Johannes och skrattar.

Hemligt av säkerhetsskäl

Deltagarna kör en sträcka på ungefär tio mil, där halva startfältet kör medsols, andra halvan motsols. Så mycket mer kan inte Johannes Gardelöf avslöja.

– Var det ska köras, ätas och fikas är en hemlighet. Vi är bara en handfull personer som vet var rallyt ska gå av säkerhetsskäl.

– Säpo är med i kulisserna överallt förstås, det förstår alla. Men det som är roligt med det här eventet är att kungafamiljen är väldigt avslappnad eftersom det är privat och det är på Öland. Det är en familjär stämning, kungafamiljen är alltid på bra humör, de behöver inte vara spända.

Vad säger du om att ha fått möjlighet att göra detta en andra gång?

– I den branschen jag är i som motorjournalist är detta det finaste man kan få göra. Kungafamiljen är väldigt bilintresserad och när man pratar med kungen märks det att han är väldigt, väldigt insatt. Jag skulle säga att det är väldigt enkelt, men ändå väldigt exklusivt. Vi sitter och dricker kaffe ur pappmuggar, det är helt normalt, som om man skulle fika med sin mor och far.

En anekdot från jubileumsåret

Som en liten anekdot berättar Johannes Gardelöf också att 2023 var ett jubileumsår på flera sätt. Då firade kungen 50 år på tronen och kungsrallyt 15-årsjubilerade med temat 60 år bakom ratten i och med att det var så länge kungen haft körkort.

– Då hade vi samlat ihop fem av kungens tidigare bilar, så han bytte bil vid fem tillfällen under rallyt. Vi hade exempelvis fixat hans första bil, en Volvo P1800 -66, som vi lyckats låna från ägaren i Jönköping.

Bland de fem fanns också presenten i form av hans Volvo PV60, en De Tomaso Pantera -71, som är i kungens egna ägor och som han har på Öland, och en Porsche 911 Targa -75.

– Den första bilden som var i Sverige på kungen och drottningen tillsammans, när de hade börjat dejta i smyg, var tagen i just den Porschen. Och så avslutade kungen med en Volvo C30 Electric, som också finns på Solliden.

Johannes Gardelöf berättar vidare:

– Kungen var väldigt noga med att han ville provköra alla bilar innan, men blev försenad på sin Eriksgata och kom till Kalmar flygplats först kvällen innan rallyt skulle äga rum. Då blev det ett väldigt ståhej med Säpo och allt, för att det ändå skulle finnas tid till önskemålet. Så kungen körde de olika bilarna genom att byta bil på olika platser hela vägen upp till Solliden. Det visar hans stora engagemang.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenskalmar.nu

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt