Annons:

Micael Glennfalk är krönikör i Dagens Vimmerby.

GLENNFALK: "Lägg en plan på 10 öre skattesänkning per budgetår"

Det är alltid en risk att låna pengar.När Vimmerby kommun och bolag tog sina stora lån 2007-2014 där man inrymde gymnasieskola, äldreboenden, industriområde men också det stora projektet Tallholmens Värmeverk och nya kommunägda bostäder, så fick man ta till två skattehöjningar. En av dem med centerpartiet som drivande kraft och ett med moderater och socialdemokrater i gemensam majoritet.

Annons:

Besluten som togs drev upp Vimmerbys kommunala skattesats till den högsta i länet. Trots det var det rätt timing. Vi har sedan dess levt i en lågräntemiljö, pengarna har varit billiga att låna.

Sedan dess har flera kommuner tvingas höja skatten. Nu senast en av de mer välmående, Oskarshamns kommun. 

***

I samband med den sista skattehöjningen togs ett inriktningsbeslut: den kommunala skulden skulle drivas ned med amorteringar. Det mesta kom från de kommunala bolagen med Vemab i spetsen, men även kommunen skulle amortera motsvarande vad skattehöjningen gav.

Amorteringarna klarades av majoriteten sossar och moderater, men den tog stopp när Vimmerbyalliansen tog över. Man anser nu att stora investeringar inte kan vänta utan man behöver låna igen och vill därför stoppa amorteringarna.

Under resans gång har pengar som sagt varit billiga: låg ränta, låg inflation, goda villkor för börsplacerade pensionspengar, frikostiga statliga bidrag som nådde en topp under pandemin.Timingen har sedan millenniumskiftet varit perfekt, vi har större delen levt i en lågränteperiod och även om det nu skakar och inflationsspöket syns efter pandemin, så räknar man med lågränta ännu några år. Och börsen går fortfarande upp. 

***

Jag tycker inte kommunen ska ligga kvar som en högskattekommun. De flesta vänjer sig visserligen vid den höga skatten men de största skattebetalarna rör sig till andra kommuner. För varje sådan höginkomsttagare som flyttar minskar skatteintäkten betydligt.

Landsortskommuner har i regel värden som här är billiga men som kostar dyra pengar i storstäder: boenden, garageplatser, dyrare försäkringar, dyrare mat, dyrare kommunikationer, etc. Är man inte bostadsspekulant och kan tjäna pengar på att byta bostad varje år, är det, trots skatten, inte mycket som skiljer netto även för en höginkomsttagare om man räknar in allt i livspusslet. Vimmerby ligger också bra till på kommunala taxor för VA, el och värme, bland de lägsta i länet.

Ändå – en högskattekommun är ingen bra reklamrubrik. 

***

Det finns några tvingande åtgärder kommunen behöver göra, och kanske också, förhoppningsvis, till viss del gör:

-Se till att verksamheterna i socialen och skolan klarar sig på tilldelade medel.

- Se till att växla ut vinsterna i de kommunala bolagen. De mellanstora kommunerna bygger och gör allmänna investeringar med hjälp av vinstmedel från de kommunala bolagen. Vimmerbys bolag kan bidra till investeringar i kommunal regi.

- Överskottet i finanserna, som i regel är relativt stora, måste användas till amorteringar till den nivån att man kan hantera en succesiv skattesänkning. Idag används överskottet till att fylla hål i driften av verksamheterna som i Vimmerby har varit extremt dåliga på att hålla budget genom åren. Trots hjälp från SKR, trots jämförelser med andra kommuner som lyckats bättre. Detta är ett misslyckande för den operativa verksamheten.

- Lägg en plan på 10 öre skattesänkning per budgetår. En målsättning måste sättas. Det får inte bli ”vi får se vad det blir…”. 

***

Problemet i Vimmerby är att det en majoritet gör vill inte en ny majoritet göra. Oavsett majoritet borde det finnas en samsyn i hur lån ska amorteras, hur bolagens vinster ska hanteras och hur ekonomiska realiteter ska hanteras.

Även om en ny majoritet (alliansen) vill satsa så måste hänsyn tas till de beslut en tidigare majoritet (m+s) tog. Framförallt om den byggde beslut om stora lån på en stadig långsiktig amorteringsplan.

Vimmerby byter majoritet – ja, då byter man också inställning till hur man hanterar lån. Det är verkligen inte bra för kommunen.

Det paradoxala är att hade man höjd skatten med en krona, kanske två kronor så hade de pengarna gått åt också. Det är lagen om alltings följsamhet. Har man, så spenderar man.

Förr i tiden tog man osthyveln, och la sparbeting på några procent tvärs över hela verksamheten. Idag gör man inte det, man tror sig om att kunna prioritera.

Just nu har man prioriterat nya lån framför amortering. Det är inte att ha en långsiktig syn på en sund ekonomisk utveckling. Speciellt inte då skatteunderlaget viker, skattekraft flyttar.

Att amortera är att skapa bättre förutsättningar i framtiden.

Fotnot: Journalisten, entreprenören och f.d. kommunalrådet (m) i Vimmerby (2010-2015) Micael Glennfalk, skriver återkommande krönikor i vår tidning, där synpunkter på politik och samhällsföreteelser lokalt, regionalt och nationellt framförs. Krönikörens åsikter är alltid hans egna och inte tidningens.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt