Annons:

GLENNFALK: Ska inte privatisera för privatiserandets skull

Krönikören Micael Glennfalk.

GLENNFALK: Ska inte privatisera för privatiserandets skull

Striden står inte mellan en allmän och privat skolform.
Nej, striden står mellan kommunal skola och statlig skola.
30 år efter Göran Persson(s)-reformen om en kommunal skola kan man konstatera att det är ett stort misslyckande.

Annons:

Tre partier med liberalerna i spetsen vill förstatliga skolan nu, och ett av lärarfacken (Lärarnas riksförbund) har det högst på sin agenda.

Skälet är enkelt: ekonomin. Små- och mellanstora kommuner har inte ekonomi att driva en skola, betald av kommunen men innehållsmässigt bestämd av staten.

Precis som mycket annat som bestäms av riksdagsledamöterna, har man inte tänkt färdigt ända fram till finansieringen.

Idag är skolan så ojämlik den kan bli mellan landets kommuner. Bor du i en rik kommun får du nya fina lokaler och legitimerade lärare, i en fattig kommun är det gamla lokaler och kompetensbrist.

Det finns en gräns för hur mycket man kan lappa i ett system som i grunden inte fungerar, säger Lärarnas Riksförbund.

Nationellt sett, i en helhetssyn, klarar inte kommunerna sitt skoluppdrag.

Tyvärr har vi svaga politiska majoriteter just nu, så frågan flyter som en barkbåt i en bäck. De partier som vill förstatliga skolan når inte riktigt ut, när de är själva.

Att Vimmerby kommun har att se fram emot stora ekonomiska problem beror på att man inte klarar kravet på ändamålsenliga skolbyggnader i framtiden. Man har inte råd att bygga nytt. Eller ens renovera det gamla.

***

Enligt Läkartidningen vill sju av tio att staten ska ta över vården från regionerna. Detta för att åter får den jämlik och framför allt tillgänglig.

Frågan splittrar inom partierna. Tar man de stora dragen så vill hela vänstersidan förstatliga, KD vill förstatliga och SD vill utreda medan Moderaterna sannolikt har den största inre splittringen.

Men återigen: striden står inte mellan en privat och offentligt driven vård. Utan om en vård driven av regionpolitiker eller av riksdagen, staten.

Riksdagen sätter ambitioner för vården, då bör också riksdagen d.v.s. staten driva den.

Idag är vården ojämlik och otillräcklig. Kalmar län: En arbetare på ett företag, som snabbt behöver vård och komma tillbaka till sina viktiga arbetsuppgifter, kan vara borta två år för att stå i kö, få båda höfterna utbytta, och rehabiliteringstid. Två år!

Det är vad som erbjuds för den skatt som läggs. Hade han bott i en annan region hade det gått snabbare, men kanske också ännu långsammare. Samtidigt klarar sjukvården inte ”en god arbetsplats” där mängder av anställda jobbar extremt mycket övertid, utan tillräcklig kompetens och med dålig styrning.

Även här stöder fackförbund som Läkarförbundet en ökad statlig styrning.

Bredvid den ojämlika vården är det ett sanslöst slöseri med en tredje nivå av politiker. Kommunpolitikerna behövs, liksom riksdagsmännen. Men regionens politiker har egentligen bara sjukvården och ska inte ha något annat. Överför man sjukvården till staten så kan man avveckla regionförbundet och befria lokalpolitikerna från uppgiften att som lekmän besluta om en komplex kompetenskrävande organisation.

***

För att spinna vidare på statens ansvar har jag ytterligare en verksamhet som borde återföras: apoteksmonopolet. I detta får man ge sossarna rätt, det blev skit av allt för den enskilde konsumenten.

Avregleringen innebar att Apoteken stoppade in allehanda schampo och krämer och samtidigt inte ha plats för de mediciner som behövs. Åtskilliga är de kunder som inte får rätt medicin vid besöken, eller får vänta medan den ska efterskickas.

Man ska inte privatisera för privatiserandets skull. Man ska heller inte förstatliga för förstatligandets skull. Man ska utgå från kundens behov i första hand. Och när flera apotek i stället för ett innebär att man inte får full medicinpåse vid sitt besök, så blev det fel. Konkurrensen är underordnad här.

Har jag sagt något om järnvägen och tågen? Jo, det kan vara SJ för hela slanten där också. Övriga blir för små i detta avlånga land. Bättre att SJ får sköta allt så man kan byta tåg utan att byta leverantör.

Bilprovningen då? Ja, den kan nog fungera konkurrensutsatt. Där verkar det ha blivit bättre. Än så länge…

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt