Annons:

Nya besked om brandflyget –

Ett för flygklubben okänt avtal säkrar att medlemmarna kan upprätthålla brandflygningarna. Ett glädjebesked för ordförande Roger Wegert och Patrik Axelsson, samordnare i Kalmar län. Foto: Lotta Madestam/Privat

Nya besked om brandflyget – "Hade varit en förlust för samhället"

Ett för flygklubben okänt avtal får ordförande Roger Wegert och Patrik Axelsson, samordnare för brandflyget i Kalmar län, att dra en suck av lättnad.
– Det är formulerat i avtalet att ingen flygverksamhet får störas av projektet, säger Roger Wegert.

Annons:

Hultsfreds Flygklubb har fått svart på vitt att de kan fortsätta sin verksamhet med brandflyget precis som tidigare, trots att en solcellsanläggning byggs på flygplatsen. Från att Roger Wegert såg i det närmaste nattsvart på situationen på måndagen, så har han en helt annan tro på framtiden i dag. 

Direkt på tisdagsmorgonen, sedan artikeln publicerats av vår tidning, fick han en positiv nyhet som gör att han drar en suck av lättnad.

– Det visade sig finnas ett avtal skrivet mellan flygplatsbolaget och solcellsbolaget som tryggar vår verksamhet. Start- och landningsbana, taxibana samt terminalplattan ingår inte i arrendeavtalet och det finns en formulering i avtalet att ingen flygverksamhet får störas av projektet, säger Roger Wegert.

”End of story”

Resten är flygplats och där får ingen vistas utan tillstånd från flygplatsbolaget.

– Det gäller alla, inklusive oss och solcellsbyggare. End of story, då har vi bara en person vi behöver prata med när vi lyfter och landar och det är flygplatschefen Evert Oscarsson.

Vågar du lita på att det är lugnt nu då efter de turer som varit fram och tillbaka?

– Ja, nu har jag fått svart på vitt från flygplatsbolagets ägare. Så jag utgår ifrån att det som sagts till mig nu är korrekt. Med PPR-tillstånd av flygplatsbolaget kan vi juridiskt korrekt genomföra brandflyg som planerat, oavsett vad andra må tro och tycka. Vi kommer att köra med vårt brandflyg även 2024.

"För samhällets bästa"

Hultsfreds Flygklubb har egentligen jouren den här veckan, men länsstyrelsen behövde inte deras hjälp att brandflyga eftersom det är så blött i markerna.

– Om fyra veckor har vi jour igen, då kör vi som planerat. Och vi hoppas naturligtvis fortsatt att lokala projektledaren öppnar upp för dialog med flygplatschefen, med säkerhet som målsättning, säger Roger Wegert, lättad över att ha blivit varse att det finns ett avtal som gynnar flygklubben.

Det här beskedet gör också Patrik Axelsson, samordnare för brandflyget i Kalmar län, lugn.

– Projektledarna får läsa sina avtal, vi fortsätter som vanligt för samhällets bästa, säger han.

Vad tänker kring att det fick en så bra lösning?

– Jättebra! Vi har funnits i över 40 år, så klart hade det varit en förlust för samhället i stort om vi inte fått fortsätta att verka. Det är heller inte säkert att de andra tre klubbarna rett ut flygplansbokningar och annat utan Hultsfred, schemat är baserat på fyra klubbar.

Utöver Hultsfreds Flygklubb ansvarar klubbarna i Västervik, Kalmar och Borgholm för länets brandflyg. Det är länsstyrelsen som ersätter flygklubbarna för kostnaderna för flygplanen.

Köpt loss mark på området

Flygklubben har också köpt loss ett par hektar mark kring klubbstugan för att säkerställa sin verksamhet.

– Vi äger klubbstuga och hangarer, men har arrenderat marken. När allt nyligen styckades upp gick marken till en annan ägare, som vi fått köpa den av i vår tur, så vi kan vara säkra på att vara kvar i Hultsfred, säger Roger Wegert.

Vi har sökt Markus Nordén, projektledare på Neoen som bygger solparken, utan resultat.

Annons:

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagenskalmar.nu

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt