Det är mulet väder och vid Törnebyvägen står ett förväntansfullt gäng och väntar på att få besöka den nya restaurangen. Ballonger pryder entrén och på taket blåses en stor plastfigur upp i sista minuten. MonikaJohansson, 47, från Läckeby är först i kön tillsammans med sina ungdomar.
– Mina ungdomar ville hit så jag hängde med. Jag kommer värma mig med en kopp kaffe, säger hon.
Edvin Persson, 18, från Kalmar väntar också i kön och ser fram emot god mat.
– Jag är nyfiken på det nya Max och det är smidigt med en restaurang i närheten. Det första jag ska göra är att beställa nuggets, säger Edvin.
Han tycker att det är bra med en tredje restaurang i staden eftersom det ger fler jobbmöjligheter – och han överväger själv att söka jobb där.
Öppningsceremonin
Kalmar FF, Smedby BoIK Fotboll och FBC Kalmarsund Innebandy, som sponsras av Max, är på plats för att klippa bandet.
– Det är stort för oss att få klippa bandet och samarbetet betyder mycket för föreningen med cirka trehundra medlemmar, berättar Ida Svedberg och Samuel Jäghagen från Smedby BoIK.
Efter invigningen provsmakar de menyn och båda är imponerade av den nya inredningen.
Satsningens betydelse för Kalmar
Detta blir den tredje Max-restaurangen i Kalmar och den 163:e i Sverige av totalt 203. Etableringen skaparnya jobb – 34 personer har hittills anställts, en siffra som kommer att justeras efter behov.
– Jag har fått en jättefin restaurang och det ska bli kul att bygga ett nytt team, säger restaurangchefen Jenny Gagnebrant, 46.
Hon berättar att de fick tillgång till lokalen för bara en vecka sedan, vilket inneburit långa dagar för att få allt på plats inför öppningen. Den nya restaurangen skiljer sig från de övriga i stan med inredning signerad arkitekten Gert Wingårdh, och fokus på ombonad miljö och skandinaviskt uttryck.
– Det är flera saker med etableringen som gör mig glad. Det skapas många arbetstillfällen, många unga fårsitt första jobb här. Området lyser upp och blir mer levande med den här restaurangen. Vi kommer se fler människor röra sig i den här delen av Kalmar, säger Kalmar kommuns tillväxtchef Per Ekman, som är på plats.
Han beskriver känslan av att se så många unga göra sin första arbetsdag som ”fantastisk”. Den moderna och digitaliserade restaurangen ser han som en fördel för gästerna – och några funderingar på minskat behov avpersonal får han inte när han ser hur många som står bakom disken.
En av dem är Mustafa Algnabi, 30, som tar emot kunder vid drive-in-luckan. Hans leende är brett när han beskriver första dagen.
– Första timmen har varit väldigt bra. Gästerna har strömmat till och är glada. Jag är jättetaggad! säger Mustafa.
"Ett bra alternativ"
Även för Jessica Ljungman och maskoten Oops är det första dagen på jobbet. De cirkulerar utanför entrén och välkomnar gästerna med tummen upp.
Richard Bergfors har följt Max resa sedan barnsben. Hans föräldrar startade kedjan 1968 i Gällivare, och han själv är döpt efter varumärket – Max är hans mellannamn. Han beskriver hur streetfoodsegmentet harexploderat de senaste tio åren.
– Det är en långsiktig trend att allt fler äter mat utanför hemmet. Då är streetfood ett bra alternativ. Omman jämför med länder på kontinenten så ligger vi lite efter, säger han.
Digitaliseringen har inneburit stora förändringar. I dag beställer majoriteten av kunderna via expresskiosker eller app och betalar digitalt. Takeaway har också ökat kraftigt – ungefär sex av tio gäster tar med sig maten eller får den hemlevererad.
– I dag ser jag fram emot att välkomna alla Kalmarbor och hoppas att de gillar det vi gör. Nu ska jag äta enandra hamburgare – jag tjuvstartade med en av de första som gjordes här, avslutar Richard Bergfors.
Helena Erngård