Bilden är en genrebild.
Foto: MostPhotos
Det har blåst friskt kring Vimmerbyföretaget Nilsbuss AB den senaste tiden.
Tidigare i år kunde vi berätta att Nilsbuss hade fått viten på 1,7 miljoner kronor från länstrafikbolagen i Kalmar och Kronoberg under årets första åtta månader. Huvudorsakerna var allt från bussar som inte gick, till förseningar och trasiga fordon.
Kalmar länstrafik (KLT) övervägde dessutom att häva avtalet med Nilsbuss, och i Kronoberg drogs flera av Nilsbuss uppdrag in och lades över på andra underleverantörer.
Konflikt med flera anställda
Sommaren 2020 hamnade Nilsbuss också i konflikt med ett antal anställda i bland annat Gamleby och Emmaboda. Ett år senare, i juni 2021, blossade den fackliga tvisten upp igen.
För tidningen Transportarbetaren, som är Svenska Transportarbetareförbundets medlemstidning, berättade anonyma anställda samt fackliga representanter om obetalda arbetstimmar, raster som dras även när man inte kan ha rast och egna övertidsregler som kan innebära att chaufförerna hamnar på minustid.
Bland annat anklagade man företaget för följande:
- Företaget drar systematiskt av en och en halv timmes rast även om man bara tagit 45 minuter. Detta trots att Nilsbuss får betalt av KLT för att bilarna ska vara inloggade hela passet minus 45 minuter.
- De anställda får inget riktigt schema, utan i stället läggs arbetspassen ut via mobilerna med kort varsel.
- Förarna är skyldiga att ställa upp en halvtimme före arbetspassets början och en halvtimme efter. För den ständiga jouren betalas ingen ersättning.
- Nilsbuss har infört ett eget system med flexbank där all övertid hamnar. Men där kan det också bli undertid då arbetspasset kan förskjutas med en halvtimme om man inte har någon körning den första halvtimmen på sitt pass.
- Förarna kan inte se hur stora rastavdrag som gjorts eller om övertidstimmar har kommit in på kompbanken. På lönebeskedet finns bara en klumpsumma och ett saldo för flextiden.
Stäms av före detta anställd
Nu tas konflikten ytterligare en nivå då en tidigare anställd genom sitt ombud LO-TCO Rättsskydd stämmer Nilsbuss AB på drygt 56 000 kronor avseende ”fordran på lön”. Stämningsansökan lämnades in till tingsrätten i förra veckan.
Lina Gertzell är förbundsjurist på LO-TCO Rättsskydd:
– Det som har hänt i ärendet är att Nilsbuss har använt sig av ett eget system som bygger på en flexbank, utan att det egentligen har något stöd i de kollektivavtal som reglerar anställningen. Nilsbuss har använt det både för att fylla ut arbetstid när de inte har lagt ut så mycket arbetstid som förarna är anställda på, och lagt in om de jobbar mer än avtalat. Då har man reglerat det i flexbanken i stället för att betala kollektivavtalad övertidsersättning, säger hon.
– Vad jag förstår har man också lagt till en rast utöver det som förarna verkligen har. Om det ska vara en rast där man inte får ut lön ska man veta det i förväg. Jag har inte alla detaljer om hur man har lagt upp detta, utan tittat på vad man de facto har jobbat och jämfört det med vad man har fått ut i lön. Då visar det sig att man har fått mindre lön än vad man faktiskt har jobbat, säger Lina Gertzell.
"Finns fog för kraven"
Det är den före detta anställdes fackförbund, Transportarbetareförbundet, som har bett om hjälp från LO-TCO Rättsskydd att driva stämningen.
– Vi åtar oss fall om fackförbund skickar till oss och vill att vi ska driva det. Sedan gör vi alltid en bedömning om det finns rimlig chans att nå framgång, men det är förbundet som bestämmer vad vi ska göra, säger Lina Gertzell.
Hur ser du på möjligheterna i detta ärende?
– Man vet aldrig på förhand, men här har vi bedömt att det finns fog för de krav som ställs på företaget. Just rätt lön är också en väldigt viktig fråga, det handlar om de anställdas grundläggande försörjning.
Flera som förbereder stämning
Enligt uppgifter till vår tidning finns det betydligt fler anställda och före detta anställda som förbereder stämningar mot Nilsbuss om den före detta anställde som nu stämmer företaget får rätt, och detta ärende blir prejudicerande.
– Förbundet vill att vi driver ett fall till att börja med. I sådana här ärenden handlar det alltid om enskilda bedömningar, men om vi får rätt i att Nilsbuss har gjort fel när de har använt sig av flextid så kan det hända att förbundet och arbetsgivaren kan förhandla sig fram till något i ställer för att alla ärendena ska gå till domstol. Det skulle kunna bli både långdraget och dyrt, säger Lina Gertzell.
– Det som kommer hända nu är att Nilsbuss får tid på sig att svara på stämningen när den har utfärdats. Därefter kommer tingsrätten sätta ut en tid för en muntlig förberedelse, berättar Lina Gertzell.
Hur vanligt är det att förlikningar träffas vid förberedande muntliga förhandlingar?
– Väldigt vanligt. Det är till och med ofta som man träffar förlikning redan innan det.
"Allt har gått rätt till"
När vi når Anders Fransson, vd för Nilsbuss AB, känner han inte till stämningen som har lämnats in mot företaget.
– Nej, den har vi inte fått än. Därför kan jag heller inte kommentera ärendet. Det enda jag kan säga är att vi anser att allt har gått rätt till enligt det regelverk och de kollektivavtal som finns. Nu får vi ta det den rättsliga vägen för att få ett svar, säger han.